مشق عشق

در بهشت زندگی کنیم ...

مشق عشق

در بهشت زندگی کنیم ...

زلال سخن

امام صادق علیه السّلام فرمودند:
هر گاه مردى تنگدست باشد و به اندازه نیاز خود و خانواده اش کار کند و در پى حرام نرود ، همانند مجاهدِ در راه خدا است .

دوستان
۲۸ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۳۵

آرامش و محبت در سایه همسری

آرامش و محبت در سایه همسرى



 

« و من آیاته أن خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّةً و رحمةً إنّ فى ذلک لآیاتٍ لقوم یتفکّرون (سوره روم، آیه 21) »

« و از جمله نشانه‏ هاى (توانایى و یگانگى) او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید . و هم در میان شما دوستى و مهربانى قرار داد . بى‏ تردید در این (تدبیر حکیمانه) نشانه‏ هایى [روشن] براى مردمى است که مى ‏اندیشند . »

 


پیام‏ها و درس‏های آیه فوق


1) خداوند متعال با قدرت خویش و در آفرینشى حکیمانه ، براى آدمیان همسرانى از جنس خودشان آفرید تا بدان‏ها انس و آرامش بگیرند . اگر همسر آدمى در آفرینش همسان او نباشد ، نمى ‏تواند با او انس بگیرد و از معاشرت با وى لذت ببرد و آرامش یابد ، پس « مرد و زن » در جنسیت و انسانیت با هم شریک و همسانند .

2) دست حکمت الهى براى انسان همسر آفرید تا مایه آرامش و اطمینان او را فراهم کرده باشد . بر همین اساس و در هماهنگى کامل بین تکوین و تشریع حکیمانه ، زناشویى ، سنّتى جاودانه به شمار مى‏ رود که رویگردانى از آن دورى از نبى مکرّم صلی الله علیه و آله را در پى دارد .

3) آرامشِ حاصل از ، در کنار همسر بودن ، مطلق و نامحدود و آرامش جسمى ، روحى ، فردى و اجتماعى است و انسان با همسرگزینى و ازدواج به پیشگیرى یا درمان بسیارى از کاستى ‏ها و بیمارى‏ هاى خود مى ‏پردازد .

4) هر یک از زن و مرد به تنهایى ناقص مى ‏باشند و به همین خاطر به دنبال جزء مکمّل خود مى ‏گردند و تا ازدواج نکرده‏ اند یک بى ‏قرارى و ناآرامى بر آنان حاکم است چون هر ناقصى مشتاق کمال خویش است و هر نیازمندى مایل به کسى است که نیاز او را برطرف کند.

5) وقتى تمایل به همسر در وجود انسان‏ها به ودیعت نهاده شد ؛ پس عشق‏هاى پاک ستودنى است و باید براى تحقق آن کوشید تا انسان با حرکت در مسیر فطرت به کمال برسد .

6) پدیدار شدن عواطف عمیقِ پس از ازدواج و دلدادگى همسران و همزیستى مسالمت ‏آمیز و حتى عاشقانه آنها از نشانه‏ هاى تدبیر حکیمانه خداوند مى ‏باشد .

7) بر خلاف تصور عرفى و باور سطحى و ناصحیحى که ازدواج و تشکیل خانواده را بارى بر دوش همسران مى ‏داند ، ازدواج و نیل به مقام «همسرى» از نگاه قرآن کریم در راستاى منافع آنان مى ‏باشد و همسران بار خاطر یکدیگرند نه این که یار شاطر هم باشند .

8) بقاى پیوند میان همسران به یک کشش قلبى و جاذبه روحى نیاز دارد و به همین جهت پروردگار مهربان پس از آن که آن دو در کنار هم به آرامش رسیدند ، با دست لطف و عنایت خویش نعمت « مودّت » و « رحمت » را به آنان بخشیده است تا با عشقى صادق و علاقه‏اى کامل در کنار هم آرامشى غریزى داشته باشند .

9) مهرورزى دوستانه و بلکه عاشقانه‏اى که بین همسران پدید مى ‏آید ، نه تنها نشانه قدرت خداوند است ، که عنایت و لطفى است که در حق انسان روا داشته است . پس همسر شدن چنان باید انسانى باشد که عنایت الهى ، ظرف قابل خود را بیابد و نیز باید براى ماندگارى آن به هوش بود تا از طریق انسانیت فاصله نگیرد .

10) دوام گرایش مرد و زن به یکدیگر و آرمیدن در سایه انس هم به مودت و رحمتى است که خداوند بین‏شان برقرار مى ‏کند و البته این دوستى و مهربانى غیر از آن گرایش غریزى بین مذکر و مؤنث است که در میان حیوانات هم موجود است ولى در قرآن نشانه آفریدگار حکیم معرفى نگردیده است بلکه این عشق برین ، آیه قدرت و یکتایى آفریدگار نامیده شده است .

11) آرامش‏ آفرینى ازدواج و نیز پیدایش مودت و رحمت بین آنان براى خردمندان و متفکران از نشانه‏ هاى ربوبیت و تقدیر خداى حکیم ، است .





منبع:

مجله پیام زن ، شماره 148 ، محمد کاظم تقوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی