مشق عشق

در بهشت زندگی کنیم ...

مشق عشق

در بهشت زندگی کنیم ...

زلال سخن

امام صادق علیه السّلام فرمودند:
هر گاه مردى تنگدست باشد و به اندازه نیاز خود و خانواده اش کار کند و در پى حرام نرود ، همانند مجاهدِ در راه خدا است .

دوستان
۰۳ دی ۹۲ ، ۲۲:۴۶

بچه ها باید خلاق باشند

بچه‌ها باید خلاق باشند

اغلب پدر و مادرها 24 ساعته آماده کمک به فرزندان‌شان هستند و تلاش می‌کنند آنها با هیچ مشکلی مواجه نشوند. برای همین هم معمولا وقتی اولین فرزند خانواده متولد می‌شود، مادر شغلش را رها می‌کند یا ساعات کارش را کاهش می‌دهد تا بیشتر و بهتر در خدمت فرزندش باشد. البته علاوه بر پدر و مادر، سایر بزرگسالانی که اطراف کودک هستند نیز تحت تاثیر حضور او قرار خواهند گرفت‌. بنابراین خواهر، برادر، معلم، دوستان و... همگی باید مراقب رفتارشان باشند تا تاثیری منفی بر زندگی و تربیت کودک نداشته باشند.


در این میان، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که پدر و مادر تلاش می‌کنند در دوران کودکی آن را پرورش دهند، خلاقیت اوست. البته باید بدانید آنچه کودک در این سنین می‌آموزد، تاثیری فوق‌العاده بر آینده او نیز خواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است از این دوران، خلاقیت را در روح و جان کودک پرورش دهید.

پیش از هر چیز باید بدانید خلاقیت، قوه تخیل کودک را بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند او بهتر و راحت‌تر تصمیم بگیرد. در ضمن، خلاقیت پایه مهارت‌های اولیه مورد نیاز کودک است و موجب برقراری ارتباطی بهتر هم می‌شود.

اما اگر شما هم می‌خواهید خلاقیت کودک را پرورش دهید، بهتر است شیوه‌های مختلف این کار را بدانید و بشناسید. ساده‌ترین کاری که از دست پدر و مادر ساخته است، انتخاب بهترین اسباب‌بازی‌هاست. شاید تصور کنید اسباب‌بازی چندان مهم نیست و کودک با هر شیئی سرگرم می‌شود، اما مطمئن باشید تنها هدف ساخت اسباب‌بازی‌ها، سرگرم کردن بچه‌ها نیست؛ بلکه بسیاری از این لوازم، نکات خاصی را نیز به کودک آموزش می‌دهد و آنچه کودک طی بازی‌های مختلف می‌آموزد بسیار موثرتر و ماندگارتر از آموزش‌های خشک و رسمی است. پس یادتان باشد اسباب‌بازی‌ها علاوه بر سرگرم کردن کودک وظیفه آموزش او را نیز بر عهده دارند.

همچنین نقش پدر و مادر را نیز نباید نادیده بگیرید؛ پدر و مادری که با حضورشان می‌توانند کودک را تشویق کنند، موجب دلگرمی او شوند و قدرت خلاقیت او را افزایش دهند. والدین می‌توانند به فرزندشان بیاموزند هنگام بازی باید از ذهنش بیشتر کمک بگیرد، باید تصمیم بگیرد و تلاش کند به تنهایی مراحل بازی را طی کند.

آنها باید کودک را تشویق کنند نقاشی بکشد و با استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف احساساتش را ابراز کند. این کار به بهبود قوه تخیل و خلاقیت کودک نیز کمک می‌کند. از دیگر شیوه‌های موثر در افزایش خلاقیت کودک، کتاب خواندن و داستان گفتن برای اوست. او باید داستان‌های مختلف را بشنود و بهتر است خودش انتهای داستان را انتخاب کند و براساس علاقه‌اش آن را تغییر دهد.

این کار هم مانند بسیاری دیگر از وظایف والدین، گاهی اوقات سخت و دشوار است، اما مسلما با قدری صبر و حوصله می‌توانید به این هدف نیز دست یابید و کودکی خلاق داشته باشید.



جام جم - چاردیواری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی