مشق عشق

در بهشت زندگی کنیم ...

مشق عشق

در بهشت زندگی کنیم ...

زلال سخن

امام صادق علیه السّلام فرمودند:
هر گاه مردى تنگدست باشد و به اندازه نیاز خود و خانواده اش کار کند و در پى حرام نرود ، همانند مجاهدِ در راه خدا است .

دوستان
۲۶ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۶:۵۶

کبوتر با کبوتر (2)

کبوتر با کبوتر(2)                                                            

در قسمت قبلی دو مدل از انواع مدلهای ازدواج در مطرح کردیم . در این قسمت سه نمونه دیگر را مطرح می کنیم . پس با ما همراه باشید .

فرار از فشارها

فشارهای اجتماعی هم افراد را به برگزیدن همسری همسان با خود ترغیب می‌کند . اگر دختر یا پسر صاحب کارخانه‌ای که از او یاد شد ، فرزند کارگر مذکور را به عنوان همسر انتخاب کند ، به احتمال زیاد با مخالفت شدید اطرافیان مواجه خواهد شد و بعید نیست که حتی او را طرد کنند .

در گذشته مقوله ازدواج در چارچوب روابط خانوادگی ،‌ قومی و قبیله‌ای قابل فهم و شناخت بود . خود فرد کمتر نقشی در انتخاب همسرش داشت و این بزرگ‌ترهای خانواده ، قوم و قبیله بودند که در خصوص ازدواج دو نفر تصمیم می‌گرفتند .

امروز این قیود تا حد زیادی برداشته شده است و در بسیاری از موارد به فرد حق داده می‌شود که خودش برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد و با معیارهای خود همسرش را انتخاب کند ، اما دیدیم که این انتخاب هم از طریق شرایط اجتماعی محدود می‌شود و موقعیت فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی افراد آنها را سوی انتخاب افرادی با موقعیت مشابه خودشان سوق می‌دهد .

بجز موقعیت طبقاتی افراد ، عامل مهم دیگری که آنها را به هم نزدیک می‌کند ، قرابت و همسانی قومی است . مثلا بیشتر آذری‌زبان‌ها ، کردها و... ترجیح می‌دهند با هم‌زبان‌های خود پیوند زناشویی ببندند . غیر از زبان بسیاری از سنت‌ها و عادت‌های فرهنگی میان اعضای یک قوم مشترک است و باعث نزدیکی بیشتر آنها باهم می‌شود .

 

همسان همسری

از وقتی در ایران دانشگاه‌ها گسترش پیدا کرده‌ و شمار دانشجویان دختر و پسری که برای تحصیل از شهرهای مختلف به دانشگاه‌های نقاط دیگر کشور می‌روند افزایش پیدا کرده ، روندی که اصطلاحا به آن «همسان‌همسری» هم می‌گویند در ایران کمی نسبت به گذشته تغییر کرده‌ است.

توسعه‌ آموزش عالی و شیوه انتخاب دانشجو در دانشگاه‌ها باعث شده این فرصت پیش بیاید که دختران و پسرانی از اقوام و موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی متفاوت با هم آشنا شوند و زمینه ازدواج‌ بین آنها فراهم شود .

با این اوصاف پرسش مهمی که می‌تواند ذهن پسران و دختران جوان را به خود مشغول کند ، این است که آیا برگزیدن همسری با مشابهت‌های بیشتر فرهنگی و اجتماعی می‌تواند زندگی خانوادگی پایدارتری را برایمان به ارمغان بیاورد یا همسری که از نظر شرایط فرهنگی و اجتماعی با ما متفاوت است ؟

بسیاری از تحقیقات انجام شده توسط روان‌شناسان و جامعه‌شناسان نشان می‌دهد به طور کلی زندگی زوج‌هایی که مشابهت‌های فرهنگی ـ اجتماعی بیشتری با هم دارند ، بادوام‌تر است . زوج‌هایی که خاستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی متفاوتی دارند ، بیشتر در معرض تضادها و تعارضات خانوادگی و طلاق هستند .



این ضرب‌المثل که از قدیم گفته‌اند کبوتر با کبوتر باز با باز ، چندان هم بیهوده نیست . تجربه‌ زندگی اجتماعی نیاکان ما نشان داده است زندگی مشترک افرادی که با هم قرابت فرهنگی ـ اجتماعی بیشتری دارند ، پایدارتر و کم‌تنش‌تر خواهد بود .



و اما فرهنگ...

زندگی روزمره ما پر از رفتارهای ساده‌ای است که ما آنها را در خانواده و جایگاه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی خاص خود آموخته‌ایم . نوع غذا‌خوردن ، حرف‌زدن ، مهمانی‌رفتن ، خرید‌کردن و بسیاری از امور ساده زندگی روزمره تابع آموخته‌های فرهنگی- اجتماعی ما است که متناسب با موقعیت اجتماعی هرفرد ، متفاوت خواهد بود .

تفاوت‌های فرهنگی ـ اجتماعی بین زوجین ، خود زمینه بروز اختلاف‌نظر در خصوص امور مختلف ، از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین آنها را فراهم می‌کند . همیشه بهترین راه‌حل کاهش آسیب در اختلاف‌نظرها گفت‌وگوی متقابل است ، اما زوج‌هایی که زمینه‌های فرهنگی ـ اجتماعی متفاوتی دارند ، بعید نیست در گفت‌وگو با یکدیگر نیز دچار مشکل شوند . گفت‌وگوی صاحب کارخانه و کارگر را به یاد بیاورید ، بخشی از مشکل آنها ناشی از نبود درک متقابل به خاطر موقعیت‌های متفاوت اجتماعی است .

گذشته از این خاستگاه‌های مختلف فرهنگی ـ اجتماعی ناخودآگاه باعث می‌شود به ارزش‌های متفاوتی باور پیدا کنیم . همین ارزش‌های متفاوت ، می‌تواند عامل مهمی در ایجاد اختلاف نظر و تضاد بین زوجین باشد .

اما با وجود همه اینها ، همچنان هیچ حکم قطعی و یقینی در خصوص زندگی آدم‌ها وجود ندارد . هستند زوج‌هایی که با وجود تفاوت فرهنگی ـ ‌اجتماعی بسیار ، سال‌ها با تفاهم و خوبی و خوشی با یکدیگر زندگی کرده‌اند . باید گفت این دسته از زوج‌ها باید قابلیت بسیار زیادی در پذیرش و درک دیگران و تفاوت‌های فرهنگی ـ اجتماعی میان آدم‌ها داشته باشند . اگر در معرض انتخاب همسری هستید که با شما تفاوت‌های فرهنگی ـ اجتماعی قابل توجهی دارد ، باید تحمل بیشتری برای مشکلات احتمالی داشته باشید و بدانید که راه سخت‌تری نسبت به دیگران در پیش دارید .






بخش کلوب ازدواج تبیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی