مشق عشق

در بهشت زندگی کنیم ...

مشق عشق

در بهشت زندگی کنیم ...

زلال سخن

امام صادق علیه السّلام فرمودند:
هر گاه مردى تنگدست باشد و به اندازه نیاز خود و خانواده اش کار کند و در پى حرام نرود ، همانند مجاهدِ در راه خدا است .

دوستان
۲۸ فروردين ۹۲ ، ۲۲:۴۰

ازدواج به شرط معنویت

ازدواج به شرط معنویت                             


در نظام الهی و فرهنگ قرآنی ، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر ، پیمودن طریق رشد ، نیل به کمال انسانی و تقرب به ذات حق است . تردیدی نیست که از تنهایی به درآمدن ، همسر و همراه شدن ، خانواده مستقل تشکیل دادن ، ارضای کشش های نفسانی و غرائز طبیعی و فرزند آوری از نتایج قهری ازدواج و بالطبع از مهمترین عوامل موثر درآرامش روان ، آسایش فکر و جان و احساس رضایت مندی درونی است .

خالق حکیم و جان آفرین در کتاب حیات می فرماید: «هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها... او خدایی است که همه شما را یک نفس واحد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار وی آرام گیرد و بیاساید.» (اعراف آیه 189)

استاد معظم آیت الله جوادی آملی در تفسیر این آیه شریفه می فرمایند : راز اصیل آفرینش غیر از گرایش غریزی و اطفای شهوت خواهد بود که خداوند از آن خبر می دهد.


بنابراین والاترین هدف ازدواج ، بعنوان یک نیاز ، برخوردار شدن از آرامش روان و آسودگی خاطری است که خود لازمه اعتلای وجود ، شکفتن همه قابلیت ، همگامی و همراهی در مسیر رشد و کمال و نیل به اخلاص و فلاح است و همه اندیشه ها و برداشت های دیگر در قلمرو ازدواج و تشکیل خانواده فروعی است بر این اصل . از این رو توجه به همین اصل بنیادی ، یعنی آرامش بخشیدن و آرامش گرفتن زن و مرد می بایست در انتخاب همسر و ازدواج مدنظر قرار گیرد.

پرواضح است که رسیدن به ساحل آرام زندگی و بهرهمند شدن از سرچشمه آرامش روان ، انتخاب همسری است همراه ، همراهی است هم اندیشه ، هم اندیشه ای است خداجو ، خداجویی است حقیقت گو و صبور ، و صبوری است که وجود آرامش بخشش آمیزه ای است از مهر و محبت ، عطونت و منطق و استواری .

پس اولین و برترین معیار و نشانه برتری و سعادتمندی همسران احساسی است که از آرامش روان و شکوفایی وجود دارند. خانه ای که آرامشگاه است ، مناسب ترین سکوی اعتلای وجود است و همسری که آرامش بخش است ، مطلوب ترین همدل و همسفر راه . آرامش وخاطر و آسایش روان همسران زمانی به شایستگی فراهم می گردد که ارتباط متقابل ایشان بر پایه محبت و عطوفت و مهربانی و گذشت استوار باشد. به عبارت دیگر آرامش روان در سایه محبت حاصل می شود و لازمه تبلور و فراوانی رفتارهای محبت آمیز نیز برخور داری از آرامش روان و سکینه خاطر است .


همچنین آیت الله جوادی املی در جایی دیگر چنین می فرمایند: منشا گرایش مرد به زن و آرمیدن مرد درسایه انس به زن ، همان مودت و رحمتی است که  خداوند بین آنها قرار داده ، و این مودت الهی غیر از گرایش غریزه ی نر و ماده است که در حیوانات هم موجود است ، اصالت در گرایش مرد به زن همان محبت الهی است .


امروزه ریشه بسیاری از اختلالات روانی و غالب بیماری های روان- تنی را می توان در اضطراب و ناآرامی روانی و تنش های عاطفی جستجو کرد . اختلال افسردگی که خود بزرگترین بیماری روانی قرن حاضر است ، در پی نا آرامی و اضطراب و پریشانی حال پدیدار می گردد .


مرد و زن ، دو انسان مساوی در داشتن رغبت ها و آرزو ها می باشند ، لذا بایستی به همسرت احترام بگذاری ، همانگونه که از همسرت انتظار داری که به تو احترام بگذارد ، همانگونه که در تو انگیزه و رغبتی وجود دارد در او نیز همان انگیزه و رغبت و جود دارد .


به همسرت احترام بگذار و به اراده و تصمیمش ارزش بگذارو کوشش نکن که دیدگاهت را بر او تحمیل کنی، در اینصورت  او احساس می کند تنها ابزاری در دست مرد جهت خوشگذرانی اوست .



بخش خانواده ایرانی تبیان

فرآوری: نوریه نوچمنی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی